INGEN STORE VINDMØLLER I HULBY DET RESULTAT ER VI RIGTIG GLADE FOR I VOR FORENING PLANEN OM DE STORE SKÆMMENDE OG GENERENDE MØLLER I HULBY-OMRÅDET HAVDE VÆRET TIL STOR GENE FOR BEBOERNE ... sæt dem dog ud på vandet i stedet ! | ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Genoptaget - Kommuneplan 2009 - Vindmølleplan. Hvidbog 2. offentlighedsfaseSagsnr.: 330-2012-956 Dok.nr.: 330-2012-407326 Åbent Kompetence: BY
Sagens indhold Slagelse Byråd besluttede på mødet den 28. november 2012 at fremsende forslag til Kommuneplantillæg nr. 8 – vindmølleplan – i offentlig høring.
Forslag til vindmølleplan udpegede 6 kommende vindmølleområder med tilhørende retningslinjer, samt retningslinjer til opstilling af små vindmøller.
Høringen varede fra den 17. december 2011 til den 13. februar 2012. I offentlighedsfasen har kommunen været vært ved et velbesøgt offentligt møde, der blev afholdt den 26. januar 2012 i Badeanstalten i Slagelse.
Ydermere var der arrangeret borgermøde af foreningen Naboer Mod Vindmøller i Fårdrup og Eggeslevmagle.
Vi har i offentlighedsfasen modtaget 51 henvendelser, som det fremgår af vedlagte bilag 1 - hvidbog for indkomne henvendelser i 2. offentlighedsfase.
De indkomne bemærkninger er fordelt på følgende områder:
Henvendelser kan handle om flere områder.
Der er oprettet et antal lokalgrupper af Foreningen Naboer mod Kæmpevindmøller i Kommunen.
Proceduren for behandling af vindmølleplanen vil være således, at hvidbogen først behandles, hvorfor der på baggrund af vedtagelsen omkring hvidbogen vil dannes grundlag for udarbejdelse af endeligt kommuneplantillæg nr. 8 – vindmølleplan.
Som det fremgår af hvidbogen er der – især når der tales om planlægning af tekniske anlæg – tale om prioritering af beskyttelsesinteresser og en sikkerhed for, at borgere i lokalområderne vil blive berørt. Idet der ikke i offentlighedsfasen er kommet informationer frem, som ikke var kendt på forhånd – og planlægningen velvidende vil påvirke nærmiljø og naboer – vil indstillingen være at godkende alle de foreslåede vindmølleområder, herunder retningslinjer for store og små vindmøller.
Praktisk indstilles separat med én indstilling til hvert vindmølleområde, herunder retningslinjer til de store vindmøller og til små vindmøller.
Der er ikke modtaget kommentarer til selve de generelle retningslinjer for opførelse af store vindmøller.
Efterfølgende den overordnede kommuneplanlægning skal hvert enkelt område behandles i forhold til Vurdering af Virkninger på Miljøet, lokalplan og konkrete beregninger af støj, skygger mm.
I den forbindelse kan der søges støtte fra ”VE-ordningerne” : Værditabsordninger, der giver mulighed for at få erstatning for værditab på eks. boliger. Køberetsordning, der sikrer at 20 % af vindmøllens andele skal udbydes i lokalområdet. Grøn ordning, der giver penge til grønne tiltag i lokalområdet.
Endeligt kan der søges garanti til udgifter til forundersøgelser.
Indstilling Planlægning indstiller,
at vindmølleområde 1 Hulby-Gryderup udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 2 Lyngbygård Syd udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 3 Lyngbygård Nord udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 4 Fårdrup-Halkevad udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 5 St. Frederikslund udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 6 Næsby Skov udlægges i kommende endelige vindmølleplan at retningslinjer for vindmølleområder overføres til endelig vindmølleplan, at retningslinjer for små vindmøller overføres til endelig vindmølleplan.
Beslutning i Plan- og Byggeudvalget den 28. marts 2012: Fraværende: Frederik Pedersen (O), Jens Jørgensen (V) Udsættes. Udvalget ønsker et større kendskab til regeringens netop vedtagne energiforlig, inden der tages yderligere stilling til vindmølleplanlægningen.
Genoptaget
Plan- og Byggeudvalget besluttede på mødet den 28. marts 2012 at udsætte behandlingen af hvidbogen for vindmølleplanens 2. offentlighedsfase, idet udvalget ønskede et større kendskab til Regeringens netop vedtagne Energiforlig.
Det fremgår af Energiforliget, at der frem mod 2020 skal planlægges for nye landbaserede vindmøller med en samlet effekt på 1.800 MW. Der forventes i den forbindelse, at KL indgår en aftale med Regeringen om, at kommunerne vil etablere plangrundlag til opførelse af de landbaserede vindmøller. Forslag til udmøntning er netop nu ved at blive aftalt i KL-regi og forventes at blive en fordelingsnøgle for, hvor meget de enkelte regioner eller enkelte kommuner skal bidrage med for at opfylde det samlede mål. En endelig aftale mellem KL og Regeringen forventes at foreligge før sommerferien 2012.
Som det fremgår i sagsfremstillingen og i indstillingen er det muligt, at tage beslutning om hvert af de foreslåede vindmølleområder samt retningslinjer for hhv. store og små vindmøller hver for sig.
Såfremt det besluttes, at ingen af de foreslåede vindmølleområder eller forslag til retningslinjer for hhv. små og store vindmøller, kan blive en del af en ny vindmølleplan, står Slagelse Kommune i en ny situation. Således vil afsnittet om vindmøller i Kommuneplan 2009 fortsat være gældende og vil senere blive indføjet i Kommuneplan 2013. Staten skal sikre, at den samlede Kommuneplan 2013 lever op til statens krav til kommunernes samlede planlægning, herunder vindmølleplanlægning. Det er Planlægnings vurdering, at det vil blive ganske svært, at leve op til Statens krav til vindmølleplanelægningen såfremt der ikke er foretaget en revision af vindmølleplanlægningen i Kommuneplan 2013.
Såfremt det bliver aktuelt vil Planlægning hurtigst tage kontakt til Staten og gennemføre en såkaldt teknisk høring af vindmølleafsnittet, så kommunen på forhånd har klarhed om et ikke revideret vindmølleafsnit, vil medføre et statsligt veto mod Kommuneplan 2013 – som vil gøre at Slagelse Byråd ikke kan vedtage sin Kommuneplan 2013.
Indstilling Planlægning indstiller,
at vindmølleområde 1 Hulby-Gryderup udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 2 Lyngbygård Syd udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 3 Lyngbygård Nord udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 4 Fårdrup-Halkevad udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 5 St. Frederikslund udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 6 Næsby Skov udlægges i kommende endelige vindmølleplan at retningslinjer for vindmølleområder overføres til endelig vindmølleplan, at retningslinjer for små vindmøller overføres til endelig vindmølleplan.
Beslutning i Plan- og Byggeudvalget den 30. maj 2012: Fraværende: Udsættes til udvalgets møde den 27. juni 2012, således at Byrådets vindmølletema er afholdt, og - om muligt - KL's udmeldinger foreligger.
Genoptaget
Plan- og Byggeudvalget besluttede på mødet den 30. maj 2012 at udsætte sagen til udvalgets møde den 27. juni 2012, således at Byrådets vindmølletema er afholdt, og - om muligt - KL's udmeldinger foreligger.
Indstilling Planlægning indstiller,
at vindmølleområde 1 Hulby-Gryderup udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 2 Lyngbygård Syd udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 3 Lyngbygård Nord udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 4 Fårdrup-Halkevad udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 5 St. Frederikslund udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 6 Næsby Skov udlægges i kommende endelige vindmølleplan at retningslinjer for vindmølleområder overføres til endelig vindmølleplan, at retningslinjer for små vindmøller overføres til endelig vindmølleplan.
Beslutning i Plan- og Byggeudvalget den 27. juni 2012: Fraværende: Indstillingerne udsættes til behandling på udvalgets ekstraordinære møde den 8. august 2012.
Genoptaget
Plan- og Byggeudvalget besluttede på mødet den 27. juni 2012 at udsætte sagen til udvalgets ekstraordinære møde den 8. august 2012.
Indstilling Planlægning indstiller,
at vindmølleområde 1 Hulby-Gryderup udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 2 Lyngbygård Syd udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 3 Lyngbygård Nord udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 4 Fårdrup-Halkevad udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 5 St. Frederikslund udlægges i kommende endelige vindmølleplan, at vindmølleområde 6 Næsby Skov udlægges i kommende endelige vindmølleplan at retningslinjer for vindmølleområder overføres til endelig vindmølleplan, at retningslinjer for små vindmøller overføres til endelig vindmølleplan.
Bilag
Beslutning i Plan- og Byggeudvalget den 8. august 2012: Fraværende: Udvalget går imod den administrative indstilling.
Et flertal i udvalget bestående af Niels Jørgensen, Ib Larsen og Steen Olsen anbefaler, at der udarbejdes en ny og mere specifik vindmølleplan til ny høring i 8 uger - alene for så vidt gælder områderne:
1. Næsbyskov. Der sikres plads til flest mulige møller af op til 130 meters højde. 2. Store Frederikslund. Området reduceres. Der sikres plads til flest mulige møller af op til 130 meters højde i et udlagt areal parallelt med motorvej. 3. Lyngbygård Nord. Reduceres til det udlagte område parallelt med Korsør Landevej. Der søges plads til flest mulige møller i op til 130 meters højde.
Desuden indstiller flertallet følgende principper til et nyt forslag til vindmølleplan: at disse sikres harmonisk tilpasning i den omliggende natur, at øvrige tidligere angivende arealudlæg udgår, at der udarbejdes mere konkrete retningslinjer og placeringer for små møller i landområdet - bl.a. under hensyn til særskilt udpegede bevaringsværdige landsbymiljøer, hvor der kræves en afstand på 300 meter til bygrænse, at der i vindmølleplanen indarbejdes køberetsordning, der sikrer, at min. 20% af vindmøllens andele skal udbydes i lokalområdet, at der søges garanti til udgifter til forundersøgelserne, at der udarbejdes yderligere notat om værditabsordninger - bl.a. hvilke muligheder der er for at få erstatning for værditab eller underskud ved salg på ejendomme, at der etableres en grøn ordning af de kommunale "refusionspenge" - går til grønne tiltag i de lokalområder, der berøres, at såfremt en eller flere f.eks. jyske kommuner tager hele KL's nye kommunekvote i 2013 - bl.a. i lyset af, at det for investorer er en bedre forretning grundet vejrforhold, er det stadig flertallets ønske, at der arbejdes med en vindmølleplanrevision med mulig sanering i de kommende år af mølleantal og -områder.
Frederik Pedersen og Jens Jørgensen går imod flertallets indstilling.
Administrationen bedes til næste udvalgsmøde fremlægge forslag til tids- og handleplan. INDSAT AF WEBMASTER DEN 10. AUGUST 2012 |
Forslag til vindmølleplan i høringOprydning i landskabet – fra 100 mindre møller til 15 storeNye vindmøller er større og mere effektive end ældre møller. Én ny mølle giver fire gange så meget energi som én af de største møller vi kender i kommunen i dag.
VORE KOMMENTARER: Kommunens argumentation er forkert. Det forholder sig sådan, at det er bedre, at opstille mindre møller med en mindre generator, fordi den giver langt flere fuldlasttimer. Det viser sig at en mølle på 2MW i 80 meters højde giver mere el pr. år end en mølle på 3MW i 130 meters højde. Den store giver en udnyttelse på 20 - 30% den lille omkring 50%. De kan se kønne ud - alt efter temperament - disse møller. Det er ikke idyl for naboerne. Nu er kravene ændret til, at der skal være 4 x møllens højde til nærmeste nabo. Problemet er at en mølle støjer med en ulidelig SJUUP-SJUUP-SJUUP lyd hele tiden, når den kører og det driver folk i nærheden til vanvid. Endvidere kaster møl- levingerne en gentagen skygge, der hele tiden roterer hen over personer og ind ad vinduer i folks huse. Det er simpelthen ikke til at holde ud, at opholde sig i længere tid i nærheden, hvis man generes af skyggevirkningen. Den danske lovgivning på vindmølleområdet tilgodeser vindmøllelaug og vindmølleproducenter via den PSO-ord- ning som staten yder og hvortil midlerne kommer fra de kæmpemæssige elafgifter vi betaler. Investering i vind- møller giver et afkast af investeringen på op til 20%. 10% afkast er det normale. Det får man ikke nogen andre steder af en så lidet risikabel investering. De er danske elforbrugere der betaler disse profitter over deres elreg- ning. Det er faktisk dem der betaler halvdelen af møllens samlede pris. Dansk vindmøllelovgivning bør ændres så den varetager samfundets interesser og så bør møller op- stilles på vand og ikke på land. Her er effektiviteten langt højere - vinden er ikke turbulent og møllen holder længere. Her bliver ingen generet af støj og skyggevirkninger - det skulle da lige være fisk og andre havdyr. Så kommunens vindmølleplan gavner ikke borgerne som helhed i Slagelse kommune. Den gavner nogle få inve- storer, der lige skal score kassen på det her grundet en tåbelig lovgivning. Kortet viser hvor det er bedst at opstille vindmøller. Det er den jydske vestkyst - især nordpå. Kortet viser ikke, at havvindmøller er det eneste rigtige og mest effektive. ER DET IKKE FORRYKT, AT FORDI DER SIDDER EN STØRRE 3000 kW generator på den store mølle i 130 meters højde, så får man 16,5 Mio. kroner i tilskud til møllen pr. år. Vælger man den lille mølle med 1800 kW generator i 80 meters højde, så får man 6,6 Mio. kr. mindre i tilskud - selv om møller- ne producerer nøjagtig den samme mængde el - OG DET GØR DE - fordi den lille mølle har flere fuld- lasttimer. Kommunen postulerer - nok så friskt - at man i dag har lavet møller, der laver fire gange så meget el. Den glemmer bare at fortælle, at hvis man udskifter de eksisterende møller - men med den sam- me højde, så får man også fire gange så meget el. Man kan også få mere el ud af de eksisterende møl- ler, hvis man kunne løfte dem op i 130 meters højde. Skal man tage stilling til det her må man sætte sig ind i tingene. Det undrer, at kommunen ikke har sat sig ind i problematikken, men det har man måske lige netop i erhvervsafdelingen - der ved man jo, hvem man skal støtte og gavne. I vort område er det møllerne i Hulby området, der skal skiftes til betydeligt højere møller. Igen skal vi fra administrationens side opleve den fordrejning af tingene som vi ofte ser. "Vi rydder op i møllerne". Nej vi udskifter lavere møller med større og dobbelt så høje! Fotostandpunktet er også bevidst manipulation. Landskabet falder i kote ned mod Korsør Nor og derfor virker møllerne lavere end de i virkeligheden er. De skal selvfølgelig ses ude fra Korsør landevejen. Man står jo ikke og glor på de møller ude på landeveje eller på Eskilstrup Overdrev. Nej beboerne i Gryderup og i Hulby har dem til skue 24 timer i døgnet og har dem tæt på. DET ER SÅDAN MAN SKAL SE PÅ SAGEN. Møller skal opstil- les på bakker eller allerbedst ude i vandet, hvis de skal være effektive. På vandet er de dyrere - men her ge- nerer de allermindst, men til gengæld er de mere effektive og slides ikke så meget. Møller i op til 150 meters højde - halvanden gange rådhustårnet er enorme og vil natur- ligvis ødelægge indtrykket af landskabet og genere lokale beboere. Et teknisk problem med vindmøller skal kraftigt understreges - en mølle producerer ingen el, hvis man ikke samtidig forbruger den. Når møllerne virkelig kan producere noget er det ikke sikkert, at man lige skal bruge strømmen. Det er et kæmpemæssigt problem med den altid svingende og usikre produktion, at få det hele til at hænge sammen med el-værkernes el-produktion. I dag kan man heldigvis via et nyetableret el-kabel over Storebælt drage fordel af, at man nu kan forsyne hele landet via det samme el-net. Et langt bedre alternativ er solenergi. Her kan anlægget placeres på bygningstage (vel at mærke på nye bygninger - der kan bære dem). Webmasters venner i Magdeburg har sådanne anlæg på deres nybyg- gede parcelhuse - de har haft dem i over 10 år. De har forlængst tjent sig hjem og der har ingen problemer været med dem overhovedet. De producerer el når solen skinner og skinner solen ikke (de producerer også i gråvejr) så får man el fra elværket og det man ikke selv bruger sendes til elværket. En af min venner fra Vemmelev byggede - da vi gik til metalsløjd sammen - en vindmølle af kasserede dele fra lastbiler - blik fra kasserede frysere o.s.v. - kun lidt elektronikdele til styringen blev købt. Møllen var ikke særlig stor og kunne ulovligt opstilles i baghaven (den slags må man ikke) - den dækkede hans elbehov til opvarmning m.v. og kunne også snildt dække naboens. I grønt råd besøgte vi engang forbrændingsanlægget i Slagelse. Her fik vi fortalt, at anlægget producerede så meget varme, at man kunne opvarme 400 parcelhuse med den, det måtte man ikke - det skulle ske med naturgas. Nu blev man nødt til at køle forbrændingstårnene. En lille pudsig ting i den forbindelse var, at vi opdagede at alt det affald som borgerne omhyggeligt havde sorteret blev blandet sammen ved forbrændingen. Endvidere skulle man bruge utroligt mange brugte aviser for at holde processen kørende. Endvidere kunne vi se, at anlægget kunne tage alt - tingene blev adskilt ved forbrændingen og intet gik til spilde. Anlægget var udstyret med filtre så intet slap ud. Det der dog gjorde et uudsletteligt indtryk var at hovedparten af dagrenovationen bestod af tom emballage. Vore daglige varer bliver overemballeret så det er en lyst. Det giver vækst i emballageindustrien og masser af arbejdspladser når vi skal håndtere affaldet. Ved du i øvrigt vor stor en andel reklametryksager udgør af den samlede af- faldsmængde? ... men med lempe, kan man lokke en lort i en kæmpe ... Webmasters kommentar - indsat den 21. december 2011
Hvorfor en ny vindmølleplanSlagelse Kommunes forslag til ny vindmølleplan er udarbejdet for at gøre planlægningen for vindmøller tidssvarende. Nye vindmølleområderDet nye forslag til planlægning for vindmøller udpeger 6 vindmølleområder til opstilling af vindmøller med en effekt på 3 MW pr. vindmølle og en totalhøjde på 100-150 meter. Små møller på max. 25 mForslag til vindmølleplan giver også mulighed for at opføre husstandsvindmøller de fleste steder i landzone, når de opfylder krav om afstande til naboer, grænser for støj, blink osv. eller der ikke er helt særlige natur eller landskabsværdier. Det videre forløbForslag til vindmølleplan er i høring frem til den 13. februar 2012. Bemærkninger, kommentarer og indsigelser kan sendes til Yderligere oplysninger og spørgsmålFor yderligere oplysninger eller spørgsmål: · Forslag til vindmølleplan er i høring frem til 13. februar 2012Forslag til vindmølleplan udarbejdes som tillæg nr. 8 til den gældende Kommuneplan 2009. Desuden følgende bilag:
Miljøvurdering af forslag til vindmølleplan Visualisering af eksempler på opstilling af møller i foreslåede vindmølleområder Hvidbog for 1. offentlighedsfase til Kommuneplantillæg nr 8 – vindmølleplan Folder – forslag til vindmølleplan i kort udgave Forslag til kommuneplantillæg nr. 8 – vindmølleplan, indeholder nye retningslinjer for både store vindmøller mellem 100 og 150 m. og små vindmøller under 25 m. de såkaldte husstands- mini og mikromøller. BorgermødeDer afholdes et borgermøde i offentlighedsfasen d. 26. januar 2011 kl 16:30 – 18:00 på Badeanstalten, Sdr. Stationsvej 1-5, 4200 Slagelse. Yderligere spørgsmålHvis der er spørgsmål til planforslaget eller afgørelsen i forhold til miljøvurderingen kan Planlægning kontaktes på 58 57 90 92 eller plan@slagelse.dk
|